Cink

A cink a mikroelemek közé tartozik. Ezek az anyagok a szervezetben igen kis koncentrációban (<0,005%) jelen lévő, többé-kevésbé ismert biológiai jelentőséggel rendelkező ásványi anyagok, melyekből a napi szükségletünk nem éri el a 100 mg-ot. Az egészséges emberi szervezetben általában 2-3 grammnyi található belőlük, melynek legnagyobb része (90%-a) az izomzatban és a csontrendszerben koncentrálódik. Ezenkívül számottevő mennyiséget tartalmaz a haj, a szem, továbbá a bőr, a máj és a vesék. Bár a cink szervezetünk valamennyi sejtjében jelen van, eloszlása nem egyenletes. Viszonylag állandó a koncentrációja az agyban, a szívben, a tüdőben és az izomzatban, míg a vérben, a csontban, a herében és a hajszálakban található mennyiségét a bevitt táplálék cinktartalma is befolyásolja. A cink felszívódása egyenes arányossággal függ az étrendben található mennyiségétől, illetve az étrend egyéb gátló anyagaitól. Az állati eredetű cink jobban hasznosul, mint a növényi élelmiszereinkből bevitt.

Természetes forrásai:

A cinket legnagyobb mennyiségben a húsok, a máj, a hüvelyesek és a tojás tartalmazza. Valamint az osztrigában, a sörélesztőben, a tejben, a búzacsírában, és a tökmagban található még cink.

Szerepe:

A cink létfontosságú szerepet tölt be a vércukorszint-szabályozásban, ellenőrzi és szabályozza az anyagcsere-folyamatokat, több mint 120 metalloenzim szerkezeti elemeként részt vesz a nukleinsavak és a fehérjék szintézisében ezáltal a növekedésben, sebgyógyulásban, valamint az inzulin térszerkezetének kialakításában. Megfelelő mennyiség? jelenléte az ízérzés megőrzéséhez éppúgy szükséges, mint a természetes növekedés, a nemi fejlődés és a szaporodás folyamataihoz. A vegetáriánusoknak különösen ügyelniük kell a cink megfelelő mértékű pótlására, ugyanis ez a nyomelem egyike azon anyagoknak, melyekből a növények viszonylag keveset tartalmaznak. Az állati eredetű élelmiszerek összetétele ebből a szempontból jóval kedvezőbb, mint a tisztán növényi alapú étrend.

Hiánytünetei:

·csökken a szervezet ellenállóképessége
·fokozott fáradékonyság lép fel
·száraz, érdes bőr
·ekcéma
·gyakori fertőzéses megbetegedés
·csökkent étvágyat és romló ízérzést
·lassú növekedés gyermekkorban
·a nemi érés késése
·lassú haj- és körömnövekedés
·elhúzódó sebgyógyulást, hasmenést, valamint bőrgyulladást okozhat

Hatékonysága:

·csökkenti a megnagyobbodott prosztata okozta tüneteket
·gyógyítja a pattanásos bőrt
·szerepe van a jó látás, szaglás és ízlelés fenntartásában
·immunstimuláló hatása van
·létfontosságú az inzulin felszabadításához

A sportolóknak az átlagosnál több cinkre van szükségük az izzadással járó veszteség ill. a megnövekedett zsírsav- és vasanyagcsere miatt is.